Bedrijfswagen.nl gebruikt cookies. Door deze cookies kunnen wij onze websites onder andere gebruikersvriendelijker maken. Door verder te klikken op onze website, accepteer je automatisch onze cookies. Meer informatie is beschikbaar in onze privacy statement en cookieverklaring.

Meer weten? Sluiten

Typen bedrijfswagens

Welke carrosserievormen zijn er?

Eén enkel formaat bedrijfsbusje is nou eenmaal niet geschikt voor ons allen. We hebben allemaal verschillende behoeften, waarvoor verschillende soorten bedrijfswagens nodig zijn om in die behoeften te voorzien. Of het nu gaat om een grote laadruimte bij verhuizing of een bus met veel zitplaatsen om bijvoorbeeld uw team van vakmannen naar een bouwproject te vervoeren. De ideale bestelwagen van de een kan zomaar de nachtmerrie van de ander zijn. Daarom willen wij u graag helpen een weloverwogen beslissing te nemen bij het kiezen uit de verschillende soorten bestelwagens zodat u precies krijgt wat u nodig heeft.


De bestelauto

De bekendste bedrijfswagen is toch wel de bestelauto. De bestelauto is in allerlei soorten en maten te verkrijgen, zo is er voor bijna iedere onderneming wel een bestelbus naar wens te verkrijgen. Veel merken bieden bestelbussen aan waardoor het lastig is om te kiezen. De meest populaire merken zijn Volkswagen, Mercedes-Benz, Toyota en Ford. De bestelbus beschikt over veel laadruimte en is dus ideaal wanneer u veel lading moet vervoeren. De grootte van de bestelbussen is op te delen in drie hoofdcategorieën, namelijk small, medium en large. Bij bijvoorbeeld Volkswagen is de Caddy small, de Transporter medium en de Crafter large. Bij Mercedes zijn dit van klein naar groot de Citan, Vito en Sprinter. Binnen deze drie categorieën kunt u de bestelbus nog verder finetunen door een verhoogde of verlengde variant te kiezen. Soms kunt u een bestelwagen in wel vier verschillende lengtematen verkrijgen.
Vaak zijn de medium bestelbussen ook uit te rusten met een dubbele cabine. Hiermee kunt u naast uw lading ook nog uw personeel of andere personen meenemen. Handig als u gezamenlijk met vijf vakmannen naar het bouwproject moet rijden.


De bakwagen

Zoals de naam al doet vermoeden is dit een bedrijfswagen in de vorm van een bak. Een andere benaming voor de bakwagen is de meubelbak. De bakwagen beschikt over een ruim laadvolume dat gescheiden is van de cabine. Vanwege het feit dat er een groot volume geladen kan worden is een bakwagen uitermate geschikt voor distributie zowel binnen als buiten de stad. Doordat het voertuig in de vorm van een bak is kunnen er gemakkelijk grote pakketten of grotere ladingen worden ingeladen. Bakwagens kunnen zowel met als zonder automatische laadklep geleverd worden. Een bakwagen met automatische laadklep is het ideale vervoersmiddel voor bijvoorbeeld verhuizers en andere beroepen waarbij in een keer grote of zware objecten geladen en gelost moeten worden. Een bakwagen zonder laadklep is weer beter geschikt voor bijvoorbeeld koeriers die vaker moeten lossen omdat het openen van de bak met deuren sneller gaat dan met een automatische laadklep. Er zijn echter ook bakwagens met een automatische laadklep en een zijdeur. Op deze manier kunnen er zware objecten gemakkelijk geladen en gelost worden en kan er wanneer nodig ook snel iets uit de bak gepakt worden. Populaire bakwagens zijn de Mercedes Sprinter, Iveco Daily, Ford Transit en de Volkswagen Crafter.
Vaak zijn de bakwagens zo uitgevoerd dat de maximum toelaatbare massa 3500kg bedraagt. Hierdoor is een normaal B-rijbewijs voldoende om in een bakwagen te rijden. Hierdoor hoef je dus geen C-rijbewijs te behalen. Dit scheelt flink in de loonkosten wanneer u chauffeurs in dienst hebt.


De koelwagen

Het kan natuurlijk voorkomen dat uw vracht vervoerd moet worden onder een gecontroleerde temperatuur. Denk hierbij aan het vervoeren van ijs, medicijnen, bloemen, groente en fruit. Hier is een koelwagen uitermate geschikt voor. Naast dat een koelwagen de lading kan koelen is het ook mogelijk om de lading op een constante temperatuur te houden. Zo loopt het bereik van de meeste koelwagens van -20 graden Celsius tot +20 graden Celsius. De wanden, het dak en de vloer van de opbouw van de koelwagen is voorzien van geïsoleerd materiaal, om de temperatuur van buiten te weren en van binnen de behouden. Vaak wordt er voor de isolatie gebruikgemaakt van polyurethaan. Om de temperatuur op het gewenste niveau te krijgen en te behouden is er een koelmotor ingebouwd die lucht van de gewenste temperatuur in het laadruim circuleert.
Wanneer u levensmiddelen vervoert dient u te handelen volgens de HACCP-risico-inventarisatie. Dat betekent dat uw bedrijf rekening moet houden met de factoren die invloed hebben op hygiëne en besmetting. Om ervoor te zorgen dat dit wordt nageleefd worden deze factoren ook steekproefsgewijs gecontroleerd. Om besmetting te voorkomen is het uitermate belangrijk dat levensmiddelen bewaard worden onder de juiste temperatuur. Daarom is het belangrijk dat de koeling van uw koelwagen goed werkt en dat de laadruimte gemakkelijk kunt schoonhouden. Om een correcte werking van een koelwagen te garanderen wordt de koelopbouw voorzien van een Europees keurmerk, het zogenaamde ATP-keurmerk. Certificaten met betrekking tot dit keurmerk kan u aanvragen bij het RDW die u vervolgens doorverbindt met een specialist. Wanneer u een koelwagen aanschaft die het ATP-keurmerk reeds bezit is dit niet nodig tot de datum dat het keurmerk geldig is. De ATP-keurmerken voor koelwagens met koelopbouw zijn te verdelen in drie klassen namelijk FRA, FRB en FRB. (De genoemde temperaturen moeten te realiseren zijn bij een buitentemperatuur van 30 graden Celsius.)

  1. FRA: Een constante temperatuur tussen 0 en +12 graden Celsius.
  2. FRB: Een constante temperatuur tussen -10 en +12 graden Celsius.
  3. FRC: Een constante temperatuur tussen -20 en +12 graden Celsius.

Het ligt er aan wat u wilt vervoeren welk type keurmerk u nodig heeft. Echter zijn de meeste koelwagens voorzien van een FRC-keurmerk. U zult dan in de beschrijving van de advertentie zien staan “ATP-FRC”. Daarachter zal staan tot wanneer het keurmerk geldig is, bijvoorbeeld “9 2020”. Dit betekent dat het keurmerk tot september 2020 geldig is.


De kipper

Een kipper is een bestelwagen met als opbouw een laadbak die aan de bovenkant open is. De laadbak kan met behulp van een hydraulische pomp omhooggeduwd worden zodat de lading in een keer gelost kan worden. Er bestaan zowel kippers die alleen via de achterkant kunnen lossen als kippers die naast de achterkant ook via de zijkanten kunnen lossen, dit worden ook wel driezijdige kippers genoemd. Kippers zijn ideaal voor het vervoeren van bulk- en stortgoederen die niet beschadigd kunnen worden zoals zand, tuinafval, grind, houtsnippers, schroot, etc. Vandaar dat hoofdgebruikers van de kipper veelal hoveniers en afvalinzamelaar zoals oud ijzerhandelaren zijn. Wanneer je de kipper uitrust met oprijplaten kan je ook gemakkelijk hulpmiddelen zoals een kleine graafmachine of een zitmaaier meenemen. Ook is het mogelijk om te laden en te lossen met behulp van een steekkar wanneer de kipper is uitgerust met oprijplaten. De kipper is ook uitvoerbaar met een dubbele cabine wat het mogelijk maakt om tot wel 7 personen te vervoeren.


De open laadbak

Een open laadbak is een bestelwagen met als opbouw een laadbak die aan de bovenkant open is. De wanden van de laadklep zijn eenvoudig naar beneden te zetten. Op deze manier kan er snel geladen worden, u zet simpelweg de vracht op de laadvloer en zet de wanden weer recht. Ook is het lossen gemakkelijk omdat u ten alle tijden bij de gehele vracht kunt. U hoeft dus geen rekening te houden met waar u de vracht op welk moment nodig zult hebben. Open laadbakken kunnen ook uitgerust worden met een kraan wat het laden en lossen van zware objecten vergemakkelijkt. Ook is de open laadbak uit te rusten met oprijplaten om hulpmiddelen zoals een kleine graafmachine of een zitmaaier mee te nemen en laden/lossen met een steekwagen mogelijk te maken. De open laadbak is ook uitvoerbaar met een dubbele cabine wat het mogelijk maakt om tot wel 7 personen te vervoeren.


De oprijwagen

Een oprijwagen is het ideale vervoersmiddel voor het transporteren van andere voertuigen zoals auto’s. Andere benamingen van de oprijwagen zijn ‘’rollback’’ en ‘’flatbed’’. De laadvloer kan compleet naar achteren geschoven worden en is uitgerust met een hydraulische pomp die de laadvloer zo kan hellen dat er een auto opgereden kan worden. Wanneer de auto kapot is en niet in staat is te rijden kan de auto met behulp van een lier op de oprijwagen getrokken worden.


De pick-up

Een pick-up is misschien wel de beste optie om een personenwagen te combineren met een bedrijfswagen. Het interieur is heel ruim en veelal uitgerust met alle luxe die u van een personenwagen verwacht. Omdat een pick-up is uitgerust met een laadbak kunt u ook nog eens een flinke lading meebrengen. Vanwege het hoge trekgewicht is het koppelen van een aanhanger voor extra laadruimte ook geen enkel probleem. Dus wanneer u niet het laadoppervlak van bijvoorbeeld een verlengde bestelbus nodig heeft en uw bedrijfswagen ook privé wilt gebruiken is de pick-up wellicht iets voor u.